
Czy tracimy miłość do amerykańskich seriali? Trendy telewizyjne przyszłości.
Preferowane są seriale produkowane lokalnie. Największą popularnością cieszą się programy, które skupiają się na miłości i związkach. Francuzi próbują formatów hybrydowych, które wykorzystują nowoczesne technologie. W Cannes wiele mówiło się o tym, jak zmieniły się trendy na rynku telewizyjnym w ostatnich latach.
Niespodziewany sukces południowokoreańskiego show "Squid Game", to jeden z największych szoków na rynku telewizyjnym w tym sezonie. Nieoczekiwane było bowiem to, że azjatycka produkcja stanie się największym hitem w historii platformy. Serial 13 października obejrzało co najmniej 111 000 000 subskrybentów Netflixa, co oznacza, że "Squid Game", najpopularniejszy tytuł na platformie, jest obecnie najchętniej oglądanym. Wcześniej serial przebił oglądalność pierwszych sezonów "Bridgertonów", "Wiedźmina" i "Lupina", które 30 dni po premierze notowały wyniki w przedziale 76-82 mln wyświetleń na konto. Stwierdzono, że minimalny czas spędzony przy danym tytule powinien wynosić co najmniej dwie minuty.
Serial ten nie został wyprodukowany w Wielkiej Brytanii ani w Stanach Zjednoczonych, z których pochodzi większość hitów Netflixa. "Squid Game", również nie był zbytnio promowany przed premierą. Mimo to, serial na krótką chwilę przyciągnął uwagę widzów z całego świata.
"Squid Game" było gorącym tematem podczas tegorocznych targów MIPCOM (z francuskiego: Marche International des Programs de Communication), w Cannes. Przez kilka dni w październiku, impreza ta przyciąga na południe członków branży telewizyjnej. Zaproszeni są przedstawiciele studiów telewizyjnych, jak również nadawcy, którzy kupują i sprzedają nowe programy do międzynarodowej dystrybucji. MIPCOM oferuje możliwość premiery nowych filmów. Na imprezę zapraszani są celebryci, którzy promują swoje filmy lub programy. W trakcie imprezy odbywają się panele dyskusyjne i prezentacje dotyczące najnowszych trendów i osiągnięć w telewizji. Równolegle odbywa się impreza MIPJunior, która jest poświęcona wyłącznie branży telewizji dziecięcej. Sprawdź: Program TV
Lokalne treści
Podczas targów MIPCOM głośno było o wpływie, jaki na branżę będzie miała "Squid Game". Mówcy podkreślali rosnącą popularność programów nieanglojęzycznych na całym świecie, powołując się na sukces południowokoreański. To może być globalny trend w telewizji: więcej lokalnych treści, ale niekoniecznie programów anglojęzycznych.
W ubiegłym roku na platformach streamingowych pojawiły się 72 nowe seriale nieanglojęzyczne, co stanowiło 55-procentowy wzrost w stosunku do 2019 roku. Wspomniano także o innych hitach Netflixa, takich jak francuski thriller kryminalny "Lupin", czy hiszpański serial młodzieżowy "Szkoła dla elity".
Jak zauważyliśmy, europejskie rynki telewizyjne są nadal największe, a odchodzi się od produkcji amerykańskich. Tendencję tę widać w ofercie hollywoodzkich gigantów, takich jak Disney, WarnerMedia czy ViacomCBS. Pozyskują oni najlepsze filmy i seriale od partnerów z całego świata, by za pośrednictwem swoich platform streamingowych uruchomić własne, lokalne produkcje.
Program stacji telewizyjnych znajdziesz na https://spokeo.pl/telewizja
Zrób lokalny hit, a następnie sprzedaj go reszcie świata
Mediametrie, francuska firma badawcza, odkryła, że 61% programów telewizyjnych to produkcje lokalne, a tylko 35% to produkcje importowane. Podobne badania pokazują również, że widzowie chętniej oglądają programy wyprodukowane w ich kraju. Programy te stanowiły odpowiednio 70% i 5%.
Autorzy badania zauważyli, że największe platformy streamingowe na świecie stają się coraz bardziej globalne, podczas gdy lokalne sieci zyskują na znaczeniu.
"Głównym celem dla lokalnych producentów treści telewizyjnych jest stworzenie lokalnego hitu, a następnie eksport tego formatu na arenę międzynarodową, aby można go było zaadaptować lokalnie" - skomentował wyniki badania Frederic Vaulpre (wiceprezes Mediametrie).
O tym, że anglojęzyczne produkcje mogą nie być dziś tak ważne, świadczy fakt, że "The Grand Family", epicki dramat rodzinny z japońskiego Wowow oparty na książce Toyoko Yamasaki zdobył nagrodę Mipcom Buyers 2021 dla serialu, który najprawdopodobniej dotrze do międzynarodowej widowni.
CanneSeries, międzynarodowy festiwal telewizyjny, przyznał "Mister 8", czarno-białej fińskiej komedii o szefie, który na każdy dzień tygodnia ma inną kochankę, główną nagrodę dla najlepszego serialu telewizyjnego. Wyróżnienia otrzymały także "The Allegation", niemiecki dramat kryminalny, "Countrymen", norweska komedia o rybach bez wody, oraz "Awake", serbska czarna komedia policyjna.
Dowiedz się więcej na spokeo.pl
Zobacz również
-
2 grudnia 2021
Rossmann - Gazetka promocyjna z najnowszymi ofertami...
2 grudnia 2021Jak wybrać odpowiednie nożyczki fryzjerskie?
2 grudnia 2021Zawód fryzjera i wizażysty - co warto wiedzieć?
2 grudnia 2021Kiedy używać mgiełki do włosów?
Komentarze (0)